1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Produkty

Naturalna rewolucja w segmencie napojów. Żywność Barwiąca to możliwość realizacji innowacyjnych koncepcji kolorystycznych

Odżywianie jest ostatnio gorącym tematem lajfstajlowym. Mówi się nawet, że odzwierciedla naszą osobowość. Konsumenci poszukują produktów i napojów nieprzeciętnych, przykuwających uwagę intrygującymi, żywymi kolorami – nierzadko, by utrwalić np. na zdjęciu znakomicie prezentujący się lunch lub wspólny wypad z przyjaciółmi, a później zamieścić na portalu społecznościowym.

Dlatego, przy opracowywaniu receptur nowych produktów, barwa powinna odgrywać rolę pierwszoplanową. Kolor odpowiada aż w 75% za pierwsze wrażenie produktu, co więcej, jest głównym kryterium oceny smaku i jakości. Co trzeci konsument podejmuje decyzję o zakupie właśnie w oparciu o barwę produktu.* Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: nasz mózg kojarzy barwy z określonymi doznaniami smakowymi. Kolory wywołują konkretne oczekiwania co do smaku Czerwienie i fiolety pobudzają np. odczucie słodkości.

1

Fot. 1. Barwa jest ważną cechą jedzenia i napojów, istotnym wyznacznikiem smaku i jakości

Smak i kolor – łączmy i dopasowujmy, by zadowolić konsumentów

Konsumenci oczekują dzisiaj od napojów czegoś więcej, niż tylko zaspokojenia pragnienia. Potrzeba różnorodności, bogactwa smaków
i stymulowania różnych zmysłów spowodowała prawdziwy wysyp nowości w branży spożywczej. Tendencję tę zauważa się szczególnie w segmencie napojów bezalkoholowych klasy premium skierowanych do osób dorosłych. Konsumenci poszukują nowych doznań, produktów niebanalnych, pasujących do konkretnych sytuacji, chcą czegoś więcej niż zwykła woda czy sok. Dlatego napoje sprzedawane są dziś często w wizualnie atrakcyjnych opakowaniach i mają niską zawartość cukru. Mają one trafiać do przekonania tych, których oczekiwania wykraczają poza tradycyjnie słodkie, gazowane lemoniady. Taki napój ma być alternatywą dla napoju alkoholowego.

Specjaliści ds. Exberry®, Żywności Barwiącej nr 1 na świecie, monitorują branżę spożywczą i rozmawiają ze swoimi odbiorcami, by wyjść naprzeciw ich potrzebom i pomóc producentom w tworzeniu nowego asortymentu z uwzględnieniem oczekiwań konsumentów.

Producenci napojów bezalkoholowych, chcąc podążać za nowymi trendami, proponują niekonwencjonalne kombinacje smakowe i kolorystyczne. Na rynku coraz częściej pojawiają się napoje przełamujące wszelkie stereotypy, co szczególnie odpowiada konsumentom z grupy wiekowej 18+.

2

Fot. 2. Konsumenci poszukują przyjemności, chcą, by ich napoje były ekscytująca fuzją smaków i barw

 

Moc roślin oznacza 100% naturalność

Choć konsumenci są zdecydowanie bardziej otwarci na niekonwencjonalne kolory napojów, naturalność wciąż pozostaje dla nich kwestią priorytetową. Poszukiwanie „czystych” etykiet jest dzisiaj standardem we właściwie każdej kategorii produktowej. Tendencja ta dotyczy także lemoniad i koktajli, które niegdyś traktowane były z nieco większym pobłażaniem. 

Konsumenci mają coraz lepszą wiedzę na temat składników odżywczych i wpływu określonych substancji na samopoczucie.
Są dużo bardziej krytyczni wobec sztucznych dodatków, szczególnie tych oznaczonych literą E. Ponad 50% konsumentów domaga się produktów barwionych naturalnie.* Branża spożywcza wydaje się jednak nie do końca spełniać te oczekiwania. Co drugi konsument zakłada, że napoje zawierają sztuczne barwniki. I co ważniejsze, ten sam odsetek kupujących stara się unikać takich dodatków.*

Niektórzy producenci zrezygnowali już ze sztucznych barwników, na rzecz tych naturalnych. Wciąż jednak występuje duża rozbieżność między tym, co za naturalne uznają konsumenci, a tym co jest dostępne na rynku. Barwniki pozyskiwane z surowców pochodzenia naturalnego, np. owadów, modyfikowane z wykorzystaniem procesów chemicznych, nie są właściwą odpowiedzią na żądania konsumentów. Przykładem tego rodzaju substancji może być karmin pozyskiwany z czerwców kaktusowych (E 120) czy węgiel roślinny, który otrzymuje się z drewna lub torfu (E 153). Prawie połowa konsumentów oczekuje bowiem, by naturalne kolory pozyskiwane były wyłącznie z surowców jadalnych, takich jak owoce i warzywa.
Przez wiele lat, naturalne koncentraty barwiące, te w 100% odpowiadające potrzebom konsumentów, stanowiły produkt niszowy. Ponieważ zwrot ku naturalności przybiera na sile, coraz większa liczba producentów poszukuje rozwiązań alternatywnych. Zastosowanie Żywności Barwiącej daje możliwość uzyskania wyrazistej, kuszącej barwy i do tego gwarantuje naturalny skład.

3

Fot. 3. Żywność Barwiąca pozyskiwana jest wyłącznie z owoców, warzyw i roślin jadalnych

 

Żywność Barwiąca to naturalna alternatywa

Dzięki ugruntowanej wiedzy na temat surowców, składników i procesów produkcji oraz ciągłemu doskonaleniu sposobów ich wykorzystania, Exberry® - pionier na rynku Żywności Barwiącej od prawie 40 lat, oferuje szeroką gamę koncentratów barwiących bazujących wyłącznie na roślinach. Przejście na substancje roślinne zapewni producentom znaczącą przewagę konkurencyjną. Żywność Barwiąca, pozyskiwana z owoców, warzyw i roślin jadalnych może z powodzeniem zastąpić barwniki będące dodatkami do żywności, przy jednoczesnym zachowaniu bogatej kolorystyki. Daje przy tym możliwość tworzenia nowych, zaskakujących koncepcji kolorystycznych.

Dzisiaj Exberry® ma najbardziej szeroką ofertę na rynku. Paleta ponad 400 różnych barw pozwoli uzyskać wszystkie kolory tęczy. Choć koncentraty barwiące są od lat dopracowywane i udoskonalane, proces produkcji nadal przypomina powszechnie stosowane metody domowe, wyskalowane jedynie pod kątem standardów przemysłowych. Wszystkie surowce przetwarza się w ciągu 24 godzin od zbioru. Są one rozdrabniane, gotowane, wyciskane i filtrowane, w efekcie czego powstają koncentraty w formie płynnej i sproszkowanej. Przez lata asortyment surowców i odcieni kolorystycznych był sukcesywnie poszerzany. Warto podkreślić, że odbywa się to bez użycia jakichkolwiek rozpuszczalników chemicznych i innych substancji pomocniczych, z wyjątkiem wody. Oznacza to, że nie ma tu mowy o selektywnej ekstrakcji pigmentów, a właściwości surowców, takie jak aromat, smak i wartości odżywcze zostają zachowane w produkcie końcowym. To po prostu żywność o właściwościach barwiących.

4

Fot. 4. Żywność Barwiąca Exberry® produkowana jest wyłącznie z zastosowaniem łagodnych metod fizycznych

Zgodność z oczekiwaniami konsumentów

Żywność Barwiąca Exberry®, ze względu na naturalne pochodzenie, spełnia w 100% oczekiwania konsumentów co do składu i idealnie nadaje się do produktów z „czystą” etykietą. Koncentraty barwiące charakteryzują się najwyższą jakością i gwarantują optymalizację kosztów produkcji. Badania pokazują, że zainteresowanie produktem i znacząco wzrasta, gdy jest on barwiony owocami i warzywami.

Kolejną zaletą Żywności Barwiącej jest to, że nie podlega ona żadnym restrykcjom prawnym i wymaganiom w zakresie etykietowania, jak numery E i nie wymaga stosowania jakichkolwiek ostrzeżeń. Na liście składników można ją po prostu opisać jako np. „Żywność Barwiąca” (koncentrat z papryki, marchwi) lub „Koncentraty” (papryka, marchew). Konsumenci będą od razu widzieć i rozpoznawać, jakie substancje zostały użyte do zabarwienia produktu.

Producenci mogą teraz bez problemu zaspokoić życzenia konsumentów przechodząc z dodatków na naturalne koncentraty barwiące. Specjaliści ds. zastosowań Exberry® zapewniają indywidualne wsparcie w całym procesie opracowywania nowych receptur – od wyboru właściwego odcienia i koncentratu, poprzez kompleksowe testy jakości i stabilności, aż po doradztwo prawne. Dzisiaj producenci nie muszą już dokonywać trudnego wyboru między żywymi, stabilnymi kolorami o wysokiej jakości a spełnieniem oczekiwań klientów co do naturalnego składu ich produktów.

5

Fot. 5. Eksperci GNT gwarantują szybki i bezproblemowy proces wymiany surowców, poszukując optymalnego rozwiązania do każdego zastosowania

 

Napoje przyszłości z Żywnością Barwiącą

By zagwarantować sobie rynkowy sukces, coraz więcej producentów dokonuje weryfikacji swojego asortymentu produktów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat, w segmencie napojów pojawiła się nie tylko potrzeba nowości, ale znacząco wzrósł też w nowych produktach udział Żywności Barwiącej. Mimo to, w sektorze tym nadal tkwi olbrzymi potencjał. Wyraźne jest także zapotrzebowanie klientów na produkty wolne od sztucznych barwników. Analizując, jak w ostatnich latach zmieniła się branża i jaki wpływ na te przemiany miała Żywność Barwiąca, można śmiało powiedzieć, że trend ten wkrótce stanie się na rynku standardem.

 

Więcej informacji na temat Exberry® i Żywności Barwiącej na: www.gnt-group.com

* Wyniki sondażu Exberry® i badań rynkowych TNS.

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz