1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Kategoria soków 100% powinna wrócić na ścieżkę wzrostu pomimo spowolnienia na rynkach światowych

Z raportu Tetra Pak „100% Juice Index” wynika, że kategoria soków 100% powinna wrócić na ścieżkę wzrostu pomimo spowolnienia na rynkach światowych. Jest to efekt polepszającej się sytuacji na niektórych rynkach lokalnych oraz wolniejszych spadków na dojrzałych rynkach, co prowadzi do ustabilizowania popytu na soki 100% i przewidywanego wzrostu kategorii w 2018 r.

Raport wskazuje, że soki 100% wciąż stanowią ważny element naszej diety. Codziennie spożywa je ponad 40% badanych. Ponadto konsumenci są gotowi zapłacić więcej za soki, które kojarzą im się ze zdrowymi wyborami.

„Wyniki badań pokazują, że kategoria soków 100% ma olbrzymi potencjał. Najlepszą perspektywę mają produkty odpowiadające na potrzeby konsumentów związane ze zdrowiem oraz konsumpcją poza domem. Są to trendy zauważalne przede wszystkim u pokolenia tzw. „Millenials”, uważanego obecnie za najbardziej wpływową grupę konsumentów” powiedziała Aleksandra Jędrzejewska, dyrektor marketingu Tetra Pak na Polskę, Czechy, Słowację i Węgry.

Polski rynek soków

Wg badań Nielsena konsumpcja soków, napojów i nektarów w 2015 roku w Polsce wyniosła 1,389 mld litrów, a wartość sprzedaży osiągnęła 4,240 mld PLN, z czego konsumpcja soków 100% wyniosła 298 mln litrów o wartości 1,206 mld PLN, co daje im 22% udziału w rynku. Wzrost tego segmentu rynku trwa od 2013 roku.

Na rynku soków pojawiły się już innowacyjne rozwiązania odpowiadające na ten trend – produkty na bazie warzyw, produkty w 100% naturalne oraz soki 100%.

• Produkty na bazie warzyw: Soki owocowo-warzywne z obniżoną naturalną zawartością cukru o właściwościach prozdrowotnych znalazły się na czwartym miejscu pod względem popularności soków 100% na całym świecie. W 2015 r. liczba nowych produktów zawierających mieszankę owoców i warzyw potroiła się w stosunku do 2012 r.

• Produkty w 100% naturalne: W ostatnich sześciu latach udział kategorii soków nie z koncentratu (NFC) w rynku wzrósł w porównaniu do produktów odtworzonych z koncentratu z 25% w 2009 r. do niemal 30% w 2015 r. W latach 2012 – 2015 liczba nowych produktów określanych jako „w 100% naturalne” osiągnęła skumulowany roczny wskaźnik wzrostu 25%.

• Soki 100%: Ponad 60% konsumentów na całym świecie wybiera produkty o potwierdzonych właściwościach prozdrowotnych. Oprócz soków owocowo-warzywnych producenci coraz częściej oferują także soki 100% funkcjonalne, wzbogacone o składniki odżywcze i witaminy. W 2015 r. produkty wzbogacone o elementy podnoszące odporność organizmu, działające korzystnie na pracę serca i mózgu, wspomagające trawienie, wzmacniające kości oraz poprawiające urodę stanowiły dwie trzecie nowych produktów, które pojawiły się na rynku.

Raport pokazuje, że globalne marki potrafią wykorzystać zmiany stylu życia konsumentów. Wzrost kategorii soków 100% to w znacznej mierze zasługa producentów, którzy wprowadzają na rynek rozwiązania atrakcyjne dla konsumentów. Obok tradycyjnych smaków, jak pomarańczowy i jabłkowy, pojawiają się oryginalne mieszanki owocowo-warzywne oraz nowe smaki owocowe, np. żurawina i mango. Możliwości tworzenia nowatorskich receptur są zatem nieograniczone.

Jak zawsze kluczem do sukcesu jest innowacyjność oraz przygotowanie oferty odpowiadającej bieżącym potrzebom klientów. Równie ważne jest przykuwanie uwagi konsumentów i budowanie ich zaangażowania.

Raport Tetra Pak „100% Juice Index” został stworzony dzięki wsparciu partnerów firmy z całego świata oraz badaniom konsumenckim przeprowadzonym na 7 tys. respondentów w siedmiu krajach. Publikacja dogłębnie prezentuje sytuację na rynkach globalnych, ułatwia producentom soków rozpoznanie potrzeb konsumenckich oraz stanowi źródło wiedzy o pozycjonowaniu soków jako elementu zdrowej i pożywnej diety.

Więcej informacji na temat soków 100% oraz pełny raport Tetra Pak „100% Juice Index” (w języku angielskim) dostępne pod adresem: www.tetrapak.com/juiceindex

 

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz