1 | 2 | 3 | 4 | 5

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Jak smakuje Europa? Mapa Europejskich Preferencji Smakowych

Jakie są preferencje smakowe Europejczyków i jak bardzo są one uzależnione od wpływów kulturowych? Odpowiedzi na to pytanie szukali Przyjaciele Szkła (Friends of Glass), organizując międzynarodowy quiz , w którym wzięło udział ponad 29 tysięcy osób z 30 europejskich krajów.

„Projekt Europejskiej Mapy Smaków odniósł wielki sukces. Szkło jest używane jako opakowanie do wielu produktów spożywczych. Chcieliśmy zatem sprawdzić czy istnieją pewne charakterystyczne cechy narodowe w preferencjach smakowych Europejczyków dotyczących jedzenia i picia, które wykraczają poza standardowe stereotypy" - powiedział Michael Delle Selve, FEVE Senior Communications Manager. „Zebraliśmy grupę Twórców Smaków i sommelierów z kilku krajów, aby pomogli nam opracować i zinterpretować quiz, który pozwolił na określenie kluczowych preferencji smakowych. Wśród pytań znalazły się m.in. takie: 'Jak zaczynasz swój dzień?', 'Który z prezentowanych produktów najlepiej reprezentuje Twój kraj?' oraz 'Jeśli miałbyś/miałabyś porównać się do żywności, to jaki produkt opisuje Cię najlepiej?'. "

Quiz był aktywny online przez sześć miesięcy, a informacja o nim dystrybułowana za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz poprzez cykl imprez odbywających się na całym kontynencie. Dzięki niemu udało się ustalić pięć najważniejszych wniosków.

Pierwszy wiąże się z umami, czyli smakiem, który można znaleźć w diecie bogatej w zboża, fasolę i pomidory. Termin 'umami', co w tłumaczeniu znaczy mniej więcej tyle, co 'pyszny smak', wymyślili Japończycy. Można śmiało powiedzieć, że współczesna Europa umiłowała sobie ten smak (objawia się on na przykład jako miłość do curry w Wielkiej Brytanii), poprzez przywiezione na przestrzeni wieków zioła i przyprawy ze Wschodu. „Co ciekawe, większość Polaków również preferuje umami, stąd też kraj nad Wisłą definiuje właśnie smak umami"- komentuje Barbara Maciałczyk, Ardagh Group Marketing Manager i koordynator projektu w Polsce.

Drugi wniosek to stwierdzenie, że preferencje smakowe mogą się różnić. Quiz zidentyfikował kilka zupełnie odmiennych upodobań w zależności od regionu. Piwo kojarzy się Brytyjczykom z domem, jednak piątkowy wieczór wolą spędzić z kieliszkiem musującego wina. Francuzi natomiast świętują rozpoczęcie weekendu pijąc kolorowego drinka. Inne pytania i udzielone na nie odpowiedzi pokazały, że podczas gdy Niemcy chętnie używają w kuchni przypraw, Włosi zawsze wybierają świeże zioła. Quiz pozwolił odkryć nie tylko preferencje smakowe, ale również cechy charakteru Europejczyków.

Co ciekawe, choć kontynent ten, określany jest jako wesoły (i o dziwo tak właśnie opisaliśmy się my, Polacy), Niemcy mówią o sobie, że są spokojni, Chorwaci - niewinni, Szwajcarzy – powściągliwi, a Czesi – sarkastyczni. Jane Peyton, sommelierka piwa i autorka, która została zaangażowana w projekt 'Twórców Smaków' powiedziała: „To szalenie ciekawe, jeśli się zastanowimy, jakie smaki w naturalny sposób nam odpowiadają, jak miejsce, w którym dorastaliśmy ukształtowało nasze gusta smakowe i jak nasze preferencje smakowe zmieniają się w czasie. "

Po trzecie, dowiedzieliśmy się, że nawyki zakupowe mają ogromny wpływ na to, jakiego typu jedzenie wybieramy. Większość Europejczyków (w tym Polacy) stawia na świeże i naturalne produkty. Niektórzy preferują robienie zakupów według sporządzonej wcześniej listy i kupują tylko to, czego potrzebują. Natomiast we Włoszech klienci wypatrują promocji i ofert specjalnych.

Po czwarte, dowiedziono, że wszystkie kraje basenu Morza Śródziemnego w Europie traktują oliwę z oliwek jako produkt narodowy. Okazuje się, że także mieszkańcy innych państw. europejskich, spośród kilku wskazanych produktów, (w tym popularnego dżemu czy majonezu), najczęściej podczas zakupów wybierają oliwę z oliwek. Według Komisji Europejskiej, żadne inne miejsce na ziemi nie może się równać z Europą pod względem wielkości jej produkcji i konsumpcji. Europa odpowiada za 73% światowej produkcji oliwy z oliwek, z czego sama spożywa aż 66%  „Jak pokazały wcześniejsze badania, rośnie też popularność opakowań szklanych, ponieważ dłużej utrzymują świeżość i aromat zawartych w nim produktów. Dodatkowo barwione butelki pozwalają eksportować oliwę z oliwek bez narażania jej na działanie światła słonecznego, a samo szkło stanowi jedyny materiał opakowaniowy, który w żaden sposób nie wpływa na smak zawartej w niej żywności" – uzupełnia Michael Delle Selve, FEVE Senior Communications Manager.

I w końcu – po piąte - wykazano, że większość kontynentalnych Europejczyków rozpoczyna swój dzień od filiżanki kawy. Wyjątki są dwa, ale chyba nikogo nie zdziwią - mieszkańcy Wielkiej Brytanii i Irlandii preferują herbatę. Europejska Federacja Kawy szacuje, że w krajach Unii Europejskiej spożywa się 2.5 miliona ton kawy rocznie, co daje najwyższy wskaźnik jej spożycia na świecie. Z badań przeprowadzonych przez Quartz i Euromonitor wynika, że aż 13 krajów europejskich znajduje się w pierwszej piętnastce państw całego świata z największym wskaźnikiem spożycia kawy. Z innej perspektywy z kolei, wśród 80 krajów słynących z picia kawy , tych z Europy jest aż 33.

Infografika przedstawiająca wyniki Mapy Smaków można zobaczyć na stronie: http://www.friendsofglass.com/tastemap/?lang=gb

 

logo sigma

Baner Moeschle Polska

vimax

Ekomix

sitspoz